Διαφημιστική αφισορύπανση: Παρέμβαση των Ενεργών Πολιτών

Διαφημιστική αφισορύπανση: Παρέμβαση των Ενεργών Πολιτών

Έχει γίνει πλέον σε όλους κατανοητό ότι τα θέματα αισθητικής μίας πόλης, όπως το Ηράκλειο που παρουσιάζει εξαιρετικό τουριστικό ενδιαφέρον πρέπει να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη από την εκάστοτε Δημοτική Αρχή και όπου είναι εφικτό να γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την βελτίωση τους. Είναι εμφανές ότι το σοβαρό πρόβλημα της εκτεταμένης αφισορύπανσης, το οποίο γίνεται αισθητό ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω των πολιτιστικών εκδηλώσεων, πρέπει να αντιμετωπιστεί άμεσα. Η υπάρχουσα νομοθεσία δίδει στους οργανισμούς τοπικής αυτοδιοίκησης την ευθύνη για το καθορισμό εντός των διοικητικών τους ορίων επαρκείς και πρόσφορους χώρους στους οποίους και μόνον επιτρέπεται να τοποθετούνται ειδικά διαμορφωμένα πλαίσια για την προβολή των διαφημίσεων κάθε λογής εκδηλώσεων. Η Δημοτική Αρχή θα έπρεπε λοιπόν να έχει προχωρήσει στη ανάθεση σε αρμόδιους μελετητές τη σύνταξη μιας ολοκληρωμένης μελέτης καθορισμού θέσεων τοποθέτησης πλαισίων υπαίθριας διαφήμισης, ώστε να παρέχεται η δυνατότητα στον οποιοδήποτε θέλει να διαφημίσει ένα πολιτιστικό να μπορεί σε συγκεκριμένους χώρους και με καθορισμένο τίμημα να το κάνει. Η ανεξέλεγκτη αφισοκόλληση εκτός τους αισθητικού ζητήματος, προσθέτει στο προσωπικό που απασχολείται στην καθαριότητα της πόλης επιπλέον εργασία.

Η παρούσα αρχή φαινόταν αρχικά να έχει αντιληφθεί αυτό το πρόβλημα καθώς από το 2015, όρισε αρμόδια επιτροπή με την 130773/29-9-2015 Απόφαση Αντιδημάρχου, για την εισήγηση των κοινόχρηστων δημοτικών χώρων στους οποίους θα τοποθετούνται τα ειδικά διαμορφωμένα πλαίσια για την προβολή διαφημίσεων. Επιπλέον το 2016 με ομόφωνη απόφαση του το Δημοτικό Συμβούλιο (702/2016), ενέκρινε 44 νέες θέσεις τοποθέτησης πλαισίων υπαίθριας διαφήμισης σε διάφορους οδούς του Δήμου, η οποία έχει και τριετής ισχύ. Δυστυχώς, αν και έχουν περάσει ήδη δύο χρόνια δεν φαίνεται να έχει υλοποιηθεί, με αποτέλεσμα να μην παρέχει ο Δήμος τη δυνατότητα στους ενδιαφερόμενους να μπορούν να διαφημίσουν την εκδήλωση τους εντός κάποιων νόμιμων πλαισίων. Στην εισήγηση για την συγκεκριμένη απόφαση, αναφερόταν επίσης ότι «Δεδομένης της χρονικής συγκυρίας καθώς και πλήθους αντικειμενικών δυσχερειών δεν υπάρχουν τα χρονικά περιθώρια για την σύνταξη μιας ολοκληρωμένης μελέτης καθορισμού νέων θέσεων τοποθέτησης πλαισίων υπαίθριας διαφήμισης», πράγμα το οποίο ακόμα και σήμερα δεν έχει υλοποιηθεί.

Εύκολα καταλαβαίνει κανείς ότι η μη ύπαρξη τέτοιων χώρων, αποστερεί από τον Δήμο και μία άλλη πηγή εσόδων, όταν ήδη παρατηρείται τα τελευταία χρόνια η μείωση των εσόδων από τα τέλη διαφήμισης. Το θέμα για την Δημοτική Αρχή δεν έμεινε εκεί, καθώς και το 2017 μετά από σύσκεψη των αρμόδιων υπηρεσιών και με δελτίο τύπου που δόθηκε στη δημοσιότητα στις 31 του Μάη του 2017, αναφερόταν ότι «Να μη γεμίσει το Ηράκλειο με αφίσες στη διάρκεια του καλοκαιριού είναι ο στόχος της δημοτικής αρχής και προς αυτή την κατεύθυνση ενεργοποιούνται όλες οι αρμόδιες υπηρεσίες», όπου αποφασίστηκε σύμφωνα με την ανακοίνωση ότι «Σε πρώτη φάση η υπηρεσία καθαριότητας αλλά και τα συνεργεία της τεχνικής υπηρεσίας του δήμου θα απομακρύνουν όλα τα παράνομα πλαίσια και κατασκευές από διάφορα σημεία της πόλης ενώ η δημοτική αστυνομία θα αναλάβει τον κατασταλτικό έλεγχο». Καταστολή και όχι πρόληψη λοιπόν, είναι η αντιμετώπιση αυτού του φαινομένου από τη Δημοτική Αρχή. Υπάρχει άλλος δρόμος;

Οι Ενεργοί Πολίτες προτείνουν το δρόμο του αυτονόητου, την καθαριότητα δηλαδή και την αξιοπρεπή εμφάνιση των κοινόχρηστων χώρων και των δημόσιων κτιρίων. Άμεσα πρέπει να τοποθετηθούν ειδικά, αισθητικά αποδεκτά πλαίσια για την προώθηση των πολιτιστικών εκδηλώσεων στους χώρους όπου έχει αποφασίσει το Δημοτικό Συμβούλιο από το 2016 και έχουν εγκριθεί από όλες τις αρμόδιες αρχές. Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα πρέπει να ανατεθεί η σύνταξη μίας ολοκληρωμένης μελέτης για τον καθορισμό θέσεων σύμφωνα με τις απαραίτητες προδιαγραφές ώστε να εξασφαλιστεί η αδειοδότηση και η επάρκεια τους. Πρέπει επίσης να καλεστούν όλοι οι ενδιαφερόμενοι του διαφημιστικού κλάδου, οι οποίοι θα πρέπει αφενός να ενημερωθούν και αφετέρου να ακουστούν, ώστε να συμφωνηθεί ένα ευρύτερο πλαίσιο διαχείρισης του συγκεκριμένου θέματος, με απώτερο στόχο τη βελτίωση της αισθητικής της πόλης, όπου πόλη δεν θεωρείται μόνο το ιστορικό κέντρο. Ένα ακόμη μέτρο το οποίο θα μπορούσε να παρθεί, στα διαφημιστικά υλικά που είτε διανέμονται, είτε τοποθετούνται σε χώρους διαφήμισης να αναγράφεται σε κάποιο ευκρινές σημείο ο αριθμός αδείας ο οποίος έχει δοθεί από τη Δημοτική Αρχή.

Η εικόνα της πόλης μας, πρέπει να αλλάξει. Παρεμβάσεις χρειάζονται σε πολλά επίπεδα, οι οποίες πρέπει να αποκτήσουν μόνιμο χαρακτήρα. Η ανεξέλεγκτη αφισορύπανση είναι ένα ζήτημα που έχει οικονομικές, περιβαλλοντικές και κοινωνικές επιπτώσεις και πρέπει να αντιμετωπιστεί. Η βούληση της εκάστοτε Δημοτικής Αρχής σε τέτοιου είδους ζητήματα, πρέπει επιτέλους να αποκτήσει το ρόλο ενός κοινωνικού συμβολαίου, όπου με συντονισμένες ενέργειες να υλοποιείται.